Faragó Orsolya az önmeghatározás és az egyén
karakterizálásának sajátos nyelvezetét alakította ki legújabb munkáin. Az elemi
formákból, körökből, vonalakból építkező grafikáin a művész egy olyan
tradícióhoz nyúl vissza, mely a valóság modellszerű újrateremtését célozza. A
konstruktivista látvány a természeti és társadalmi jelenségek elemeire bontott
formai- és strukturális alapegységeiből teremti újra modellszerű
architektúráit, mely éppen a társadalmi rend új illúziójának ígéretét hordozta
a XX. századot felvezető általános társadalmi válságjelenségek nyomán.
E formanyelvet azonban a művész nem egyszerűen adaptálja,
hanem egy önálló ikonográfiát teremt. Nem csak azáltal, hogy saját magát a kör
motívumával azonosítja, hanem azokkal a minimál-történetekkel is, melyek
ezeknek a sorozatainak a vezérfonalait is jelentik. A kör mint ősi, szakrális
motívum szubjektivizálása, e motívum különböző létállapotainak megjelenítése a
figuralitás minimalista utalásaiként értelmezhetőek, melyek mind-mind az egyén
önreflexiójának olvasatait kínálják. Az egyes képeken szereplő figurák azonban
nem csak az egyén perspektívájából szemlélhetőek, ahogyan az egyensúlyukat
kereső testkonstrukciók belakják, s egyszersmind statikussá teszik a kép terét.
Sokkal inkább tekinthetőek e művek egy olyan reduktív, stilárisan és formailag
is lecsupaszított történet-elbeszélésnek, ahol a társadalmi viszonyok közül
kiszakított szubjektum jelenik meg különböző lét-stádiumokban.
Faragó Orsolya e munkáit olyan naplószerű önvallomásoknak is tekinthetjük, ahol az egyén egzisztenciális küzdelme jelenik meg. Olyan képi sorozatok ezek, melyeken a művész világban való mozgása mintegy képregény-szerűen bontakozik ki, apró-, leheletfinom cselekmények formájában. A művész ezekben a történet-fragmentumokban saját pillanatnyi helyzetét igyekszik fixálni, s e lét-állapotok rögzítése során egyúttal sajátos önvizsgálatokra kényszerül. A tiszta formák és érzések karaktereit állítja e vizsgálódásainak középpontjába, ezáltal teremtve meg önfeltárásának szubjektív kategóriáit.
_____________________________________
Oršolja Farago je u njenim najnovijim radovima stvorila poseban
jezik samoodređenja i karakterizacije pojedinca. Na grafikama koje se grade od
elementarnih formi, krugova i linija umetnica seže za takvom tradicijom koja
cilja na ponovno stvaranje stvarnosti i to na osnovu modela. Konstruktivistički
pejsaž stvara od prirodnih i društvenih pojava, a koje se razložene na
strukturalne osnovne jedinice kao i na jedinice forme, ponovo svoje, na modelu,
zasnovane arhitekture - ona je upravo nosila iluziju obećanja
društvenog poretka usled društvenih kriznih fenomena na početku XX veka.


Mnogo više se mogu tretirati ova dela kao izraz reduktivne priče-pripovetke koja je i stilarno i u pogledu forme razgolićena, i u kojoj se pojavljuje subjekat u različitim stadijumima bića a iščupan iz društvenih odnosa.
Radovi Oršolje Farago možemo sagledavati kao samoispovesti koja je posredovana dnevničkim zapisima i u kojoj se pojavljuje egzistencijalna borba pojedinca. Ove likovne serije su takve da se na njima kretanje umetnice u svetu uobličava na način kako se gradi i strip, to jest, u vidu malih, suptilnih delovanja. Umetnica u ovim fragmentima-pričama nastoji da fiksira svoj egzistencijalni položaj, i u toku fiksiranja stanja bića ona je prinuđena na posebne oblike samoipsitivanja. Ona stavlja u središnji plan čiste forme kao i karaktere čulnosti i na taj način stvara subjektivne kategorije samootvaranja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése