elhangzott Komoróczky Tamás kiállítás megnytióján
M21 Galéria, Pécs, Zsolnay Negyed
2013.05.10.
köszönöm a megtisztelő felkérést,
Komoróczky Tamás munkáiról csak két esetben lehet valamilyen egységesnek tűnő szempontrendszer alapján beszélni; az egyik az ő személye, aki a képi elbeszélések narratív tereit folyamatosan bővülő, újabb és újabb történetekkel tölti ki, s szinte kizárólag rajta keresztül jutunk csak közelebb az elénk táruló egyes történetek mélyebb jelentésrétegeinek felfejtéséhez.
Ez utóbbiak vonatkozásában Komoróczky Tamás munkásságát azokhoz a világmagyarázatokhoz érdemes közelíteni, melyek a valóság megértését, s a valóság összefüggéseinek feltárását, a mélyebb összefüggések kibontását, s új, lehetséges kauzalitások felszínre hozását nem elsősorban szöveges, hanem vizuális konstrukciókon keresztül kísérlik meg.
Azaz a valóság megértése már nem kizárólagosan fogalmi eszközökkel zajlik, a szöveg elveszítette paradigmatikus szerepét, s a világ jelenségeit különféle mediatizált formákon keresztül tesszük kézzelfoghatóvá.
Mégis, a kiállított művek többségén a szerző folyamatosan két médium, a szöveg s a kép határán kalandozik. E munkákon a hagyományos kép-szöveg viszony visszájára fordul: a képek nem illusztrálnak, önálló magyarázó értékük feloldódik, ahol a szövegek – mint szövegfoszlányok, utalások, kiragadott idézetek – fontos, de a mű identitásának szempontjából alárendelt képi elemekként épülnek a művekbe.
Ugyanakkor e képi-vizuális világmagyarázatok nem a hagyományos, reprezentáció-központú fogalomkörhöz köthetőek. S bár a művész habitusában és munkáiban szemmel láthatóak a kapcsolódások a gnosztikus hagyományokhoz, ugyanakkor szervesen kötődik ahhoz a racionális, analitikus szemléletmódhoz, mely jellemzően a hatvanas-hetvenes évekkel bezárólag a konceptualista látásmóddal vált legitim művészeti eljárásmóddá.
Számomra ő egy sajátos mágus figuráját testesíti meg, aki nem jelentéseket, hanem jelentés-hálókat hoz létre. Eszköztárában egyenlő értékkel szerepelnek ready-made-, assembladge-szerű tárgykollekciók, a művész által plüssbe vont, átlényegített tárgyak, vasárnapi ebédek velős-csontjai, neonfeliratok, gesztusszerű skiccek, talált-képek, irodalmi utalások, audiovizuális remixek, filmek, videómunkák. A művész ugyanakkor ezekkel az időbeliséget hangsúlyozó leletekkel nem archaizál, hanem átemel, átír, mediatizál. Így lesz azonos súlyú korpusz régészeti leletből, néprajzi emlékekből, archaikus történetek mondavilágából, posztindusztriális jelenünk, hétköznapi tárgyaink leleteiből.
Az egyes tárgyi-vizuális, s szöveges elemeket először alaposan megvizsgálja, s vagy gondosan elraktározza, hogy a megfelelő pillanatban illeszthesse ezeket a helyükre, vagy – s pont ez a jellegzetes világviszonyulás a művész védjegye – sajátos átiratokat, replikációkat készít belőlük, ahol olyan, akár évezredes időhurkokat és összefüggésrendszereket is létrehoz, melyek éppen ezt a mágus-képet erősítik.
Az általa teremtett, újraalkotott világ megismerése során azonban mégsem fordul okkult magyarázatokba. Az összefüggések lehetséges rendszere, a mémplex olyan egyedi logikai, történeti, ikonográfiai olvasatokat tesz lehetővé, ahol az alkotó sajátos módon egy önmaga által korlátozott szabadságra tesz szert. Jóllehet ehhez az olvasásmódhoz a képfogalomnak egy végletekig kiterjedt alkalmazása társul, mégis, egy nagyon szigorú törvény, nevezetesen a tudás törvénye szab határt e szubjektív világmagyarázatoknak.
Ez a közös tudás, a tudásnak ez az unikális módja jelenti számomra a kiállítás legfontosabb mondanivalóját.
Köszönöm még egyszer és szívből gratulálok!
további - képek - forrása : pecskep.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése