elhangzott 2014. március 22-én a Nappali Bárban, Kis Endre kiállításának megnyitóján
Üdvözlök mindenkit,
azt javaslom, pörgessük egy picit vissza az idő kerekét,
hiszen az itt kiállított munkák javarészt 2010-ben készültek. Szóval 2010-ben
járunk, Pécsett dübörög a kultúrfővárosi év, az emberek egy jó része valamiféle
furcsa elvárásból ocsúdva tapasztalja meg az épp’ rázúduló programzuhatagot. Koncertek,
önmegvalósító performanszok, minőségi- és minősíthetetlen exhibíciók lepik el a
Belváros szinte minden négyzetcentiméterét, ezrek zarándokolnak el a
Munkácsy-trilógiához, a Bauhaus és a Nyolcak kiállításra…
Az emberek egy
szűkebb csoportja pedig éppen egymás torkának készült ugrani (sic!), hogy még
odaférjen a nagyhirtelen rájuk hulló pénzeső alá. Csak kevesen maradtak, akik hűvös eleganciával, vagy alig maró gúnnyal, de mindenekelőtt kritikusan
szemlélték az akkori eseményeket...
Portrait of Emy, 2010., oil on canvas (100x100cm) |
Nos, ebben a kavalkádban volt legalább egy művész, aki még
ettől is elfordult. Kis Endrét ekkortájt nem az élet napos oldalán látjuk, ő
nem a csillogó, talmi nyilvánosságot hajszolja, nem az aktuális történések
foglalkoztatják, hanem a műhelye, a Kisház műtermének zárt világában,
legfeljebb néhány beavatottat maga mellé engedve egy egészen másfajta úton jár.
Endre ekkor már évek óta egy sajátos terápiás gyakorlatot
folytat, melynek során gyerekkori - a jugoszláv háború okozta - poszt-traumatikus,
nyomasztó létélményeivel igyekszik megküzdeni. Ebben a sziszifuszi, önfeltáró
és önmarcangoló alkotói folyamatban természetes nyelvként alakítja ki saját
pszichologizáló festői eljárásmódját, s az autopoetikus megismerés új
lehetőségeit kutatva talál rá a korai expresszionizmus párhuzamos előképeire.
Schmidt-Rottluff, Karl: Portrait of Emy, 1919., oil on canvas (72x65 cm) Bequest of W. R. Valentiner, North Carolina Museum of Art |
Hogy csak néhány példát hozzak elő: Egon Schiele, Vaszilij
Kandinszkij, vagy a magyar Vajda Lajos, Ámos Imre mind-mind a szubjektum
legmélyebb bugyrait vizslató festői hagyomány mesteri megmunkálói, akik a
“festői én” feltárásának arche-médiumait teremtették meg.
Nincs min meglepődni: a képi fordulat - mint kortárs
képtudományi fogalmi-rendszer - egy sajátos képtörténet megformálására ad
lehetőséget, ahol gyakorlatilag minden kép egy már korábbi képre utal.
Van abban valami intellektuális perverzió, ahogyan Endre érdeklődése az elfajzott művészet, az Entartete Kunst képviselői felé fordult. Az itt látható festményein ugyanis olyan festői idézetekkel találkozunk, melyek az első világháborút megelőző feszültséget és erkölcsi kiüresedést, a háborús kataklizmát, az egyén és a társadalom válságát igyekeztek egy torz, kifordult világrend analógiájaként megjeleníteni.
Gabriele Münter: Zuhören (Bildnis Jawlensky), 1909. Oil on board (50x66 cm) Städtische Galerie im Lenbachhaus, München |
A művész portréján megjelenő koloritok, dús, érzéki
színfoltok valójában konkrét, beazonosítható festményekből átemelt idézetek, s
mint citátumok megjelenítik azt a korszellemet, mely az expresszionizmus eme
titkos nyelvét, lingua franc-ját jelentik.
Ezek az idézetek azonban nem egyszerű rétegekként, layer-ként
jelennek meg az egyes önarcképeken: a művész azonosulni igyekszik hajdan volt
idoljaival. S nem csak az általuk megfestett modell révén:
alkalmasint azonosulni igyekszik mindazon “szellemi
pokoljárással”, metafizikai tapasztalatokkal is, mely az egyes alkotók
élettapasztalatának, életfilozófiájának – Weltanschaungjának – esszenciáját
jelentik.
Hogy
konkrétan az itt kiállított munkákra reflektáljak:
Emy
portréja a “Die Brücke” csoport egyik alapítójától, Karl Scmidt Rottlufftól,
aki saját feleségét festette meg 1919-ben; e korabeli festmény harsány
sárga-zöld-narancs színei, vaskos-karakteres ecsethasználata jelenik meg az
egyik önarcképen.
Egy másik
kép Kandinszkij tanítványának és szeretőjének, közel egy évtizeden át társának, Gabriele Münternek Alexej von Jawlenskyről
készült - kissé vicces, karikatúra-szerű - festményét idézi meg; a zöld
szakállal, a kissé hetyke bajusszal Kis Endre magával Jawlenskyvel azonosul a
festményen.
Listening, 2010., oil on canvas (100x100 cm) |
Azzal a
Jawlenskyvel, aki 1924-ben Kandinszkijjal, Münterrel és Paul Kleevel
megalapították a „Die Blauen Vier” csoportot, s 1937-ben sokadmagával együtt
került fel a nácik által elfajzottként stigmatizált, megsemmisítésre ítélt
művek lajstromára - Jawlenskytől egy szaracén nő portréját használja fel Endre.
S így
kapott itt helyet a kiállításon két festmény erejéig Emil Nolde is,
aki noha kezdetben
szimpatizált a nemzeti szocializmussal, szintén a nácik tiltólistájára került.
Saracen girl, 2010., oil on canvas (100x100 cm) |
Alexej Jawlensky: Sarazenin, 1912. olaj és karton (53x50 cm) Kunsthaus Zug, Stiftung Sammlung Kamm |
Szóval most 2014-ben járunk, Endre éppen eladta házát-lakását, új útra készül; egyfelől döbbenet, hogy néhány hónap, s elköltözik Pécsről. Másfelől irigyelni való az a bátorság, irigyelni való az a szabadság, az a felelősségteljes-, tudatos áldozatvállalás, ahogyan Székelyföldre visszatérő családját hazavezeti.
Sok-sok
erőt, jó szelet, jó fényeket kívánok neki, szeretettel.
Emil Nolde: Excited people, 1909. olaj vászon (102x76 cm) Nolde-Stiftung Seebüll |
Excited people I-III, 2011., oil on canvas (egyenként 140x120cm)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése