Hizsnyik Dénes: PÖTYI



a szöveg az alábbi linken is elérhető:

http://www.kozelites.hu/vvv/hizsnyik/Hizsnyik.htm


________________________________________


Hizsnyik Dénes: " PÖTYI " - 1999.

Hizsnyik Dénes a Pécsi Iskola legfrissebb generációjához tartozó képzőművész, aki mindig is az alapvető képalkotási eljárások megújítására törekedett. Megfogalmazásai helyi tradíciók, a hatvan-hetvenes évek akcionizmusának, land-art jellegű gagjeinek, az expresszív önábrázolás, a gesztus, de adott közegben a sokszorosító grafika látványgazdag elemeiből építkeznek. A festői anyag megismerését és eseményekben bővelkedő alkalmazását a közel harminc darabból álló "labirintus" képsorozatában rögzítette a táblaképek egyedi méretű dimenziójában.

Fotódokumentációi az expresszív realizmus tárgyi világából építkeznek, a mediális átjárhatóság szinkron-kísérletei.

Szituatív installációi általában egy-egy közössé, interszubjektívvé tett társadalmi valóságszelet reflexiói, jellemzően a concept-art standardizált jelentés-struktúráját bontják elemeire.

A zene világában egyes kulturális szignálok hagyományos indexeit hangok, hangsorok roncsolásával, a pop-artra és az ellenkultúrára utaló experimentális remixeléssel és korabeli high-techek alkalmazásával ötvözi.

Body-artos testfestés akciói, melyek zenei kísérete rendszerint az előadások rezonanciáját hivatott erősíteni, egyszerre közvetítenek kognitív stációkat és szubjektív létélményt.


Saját ouvre-je – mely kiegészül az olykor a dekoratív művészet, olykor egy sematikus, kalandélményű tájleporelló sajátos szín- és formavilágát idéző interpretációkkal, a különböző kifejezésmódok mint a performance, vagy éppen a fotó, a dj hangzásvilágával – az esztétikai médiumelmélet tradícionális kérdéseit fogalmazzák újra, s amely a transzavantgard örökségében oldódott mindennapi alkotói gyakorlattá.


Hizsnyik Dénes 1970-ben született a Borsod megyei Mezőcsáton, 1990-ben kezdte meg tanulmányait a JPTE rajz- vizuális nevelő tanári szakon. Ez idő alatt rendszeres résztvevője volt a zebegényi, a zsennyei, a hahóti, valamint a pécsváradi alkotótelepeknek. 1990 és 91 között a DOZSO-ban "Közelítések" címmel anyag- és technikaismereti festő-szakkört vezetett. 1995 és 97 között az akkor született Közelítés Művészeti Egyesület és Galéria művészeti vezetője. Dolgozott kertészeti segédmunkásként és művészettörténeti tankönyv képszerkesztőjeként egyaránt. 1998-tól önálló, komplex művészeti tevékenységet folytat. Iparművészeti vonatkozású munkáit Európa szerte DANI néven jegyzik. Számos egyéni- és csoportos kiállításon szerepelt.


A "PÖTYI" mint projektált képsorozat a technikai szemiózis kordokumentuma. A vetített képmezők tárgyi valóságában egyszerre jelennek meg talált képek (hűtőrőcs, nylon, fotó) ikonszerű lenyomatai, fénymásolt fóliák, átdolgozott kópiák, miniatürizált gesztusok. A konstruktivista hagyományból merítő szimbólumrendszer szétolvad a szkennelés-alkotás transzmisszív munkafázisaiban, egy korlátozott perspektívájú médium koherens értelmezési keretének laza szerkezetét alakítva plazmatikussá. Ez a redundáns jelteremtés valójában színtiszta impresszív redukció: a képalkotás fotóelméleti praxisának adaptív szituációit bontja egységeire, és ezt kombinálja a kompjúter-technológia posztmodern érzékenységével egy több fázisú újrakódolási munkafolyamatban. Az egyes műveken áttűnő archaizált alakzattípusok, sematizált szimbólumok egy sajátos technicizmussal megélt világkép megjelenítői, melyben az elemi formák és fragmentumok felületei egy látszati faktúrát modellálnak. A megjelenítés színvilága az optikai fluktuáció virulens kifejeződése: a technikailag fellazított tárgykép és az ún. mesterséges fény spektrumvilágából lehelletfinom színárnyalatok, digitális raszterek válnak a művészi szándék szempontjából meghatározóvá. Az így súlypontozott logikai absztrakció a kultúra metaforáinak montázs-szerű klipjeként egy bináris viszonyban tárul fel, amely az alkotó minimalista tér-utalásai, valamint a technikai environment által manipulált szakrális környezetbe ágyazódik. Mindez Hizsnyik Dénes vizuális tudatának, egzisztenciájának kommunikatív eltávolodása egy önálló, legfeljebb a beavatottak számára bepillantást nyert világkép-rendszerbe, amely racionális mitológiák és fiktív racionalizmusok historikus szövetéből rétegződik.



DAT


képek jegyzéke (ajánlott)



1. rózsaszín fa

2. “Dusán” – Barokk Pavilon, vagy Zalaegerszeg - youtube-videó (fenn)

3. képek a labirintusból (megegyezés szerint)

4-5. tájleporelló és/vagy "acid" festmények

6. hang- és térinstalláció

7. pötyi - gesztussal

8. pötyi - körrel

9. pötyi - elemi felbontásban

10. űrkonzerv





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése