Bubreg Balázs, Gyuris Róbert, Kiss Endre, Pinczehelyi András, Utcai Dávid kiállítása
a Pécsi Kisgalériában, 2008.október 17 - november 18.
Üdvözlök mindenkit!
Először is köszönöm a megtisztelő felkérést, hogy megnyithatom a kiállítást.
Az itt kiállító alkotók pályájuk elején állnak. Ez az egyik legsérülékenyebb időszak egy ember életében: sorsok, pályák dőlnek el, egzisztenciák, művészeti felfogások-hitvallások rögzülnek, vésődnek be a tudatba - kötnek a vászonba, agyagba.
Az itt kiállító művészek munkáikkal már sok mindent elárulnak ebből a hitvallásból, arról az alkotói alapállásról, szemléletről, ahogyan ők a festészet – s bocsánatot kérve Robitól itt ezeket hangsúlyozva -, tehát ahogyan ők a festészet programját, saját festészeti programjaikat megfogalmazzák.
A figuratív munkák elsősorban az ábrázolás különböző modelljeivel szembesítenek bennünket. Az ábrázolás funkciója – mint művészeti program – már réges-régen nem a világ primer – mondhatni fotografikus – leképezését, s nem is a valóság, a valóság egy szegmensének visszatükrözését jelenti. Az alkotók a saját maguk által kialakított eszköztárból keltik életre képtárgyaikat, hozzák mozgásba önnön vizuális formanyelvüket. Ez egy olyan autonóm-szubjektív műtípus, mely – jóllehet a művész önálló döntéseinek, nyelvjátékainak következtében folyamatosan kérdéseket fogalmaz meg a számunkra – egyúttal épít a mi befogadói elvárásainkra. A festő bízik arra való képességünkben, tudásunkban, hogy olvassuk, megértsük a képet.
A megértés alapfeltétele az itt kiállított munkák zöménél olyan kulturális reprezentációkra vonatkozik, melyek alkotónként más- és más kognitív tapasztalatokat, mindennapi élethelyzeteket, szubjektív élményeket hívnak elő. Az ábrázolásban igyekszünk tetten érni kulturális tudattartalmakat.
Pinczehelyi András játéktere sokkal színesebb. Saját "filmjeit" forgatja, kamaszos élménnyel fedezi fel a szexualitást, a pornográfiát, akár mint egy filmes fantázia-festményt, akár azáltal, hogy női retikülök mélyében vájkál. Pinczehelyi egyes, számára fontos elemeket kiemel, részletesebben megvizsgál, más, periférikusabb tárgyakat, eseményeket inkább csak sejtet – festői szlengben odapakol. A kiemelés éppen a retikül-sorozatban válik hangsúlyossá, ahogyan korábbi önábrázolásainál, a háttér eliminálásával erősíti fel a csendélet-metaforát. Ugyanakkor a fotografikus látásmód átszüremkedik a képen: a szétszórt kacatok, iratcsomók, bukszák és bugyellásrisok dokumentatív erejű ábrázolásán keresztül Pinczehelyi Andris egyszersmind a női lélekkel igyekszik bizalmas viszonyba kerülni.
Bubreg Balázs nem tud, s nem is akar elszakadni a streatart szimbólumvilágától; munkáiban rendre transzkulturális szimbólumátültetésekkel operál. Láthatóan az a kérdés izgatja, hogy egyes szubkulturális szignálokat konextusukból kiemelve, ezeket megváltoztatva, megszüntetve milyen új típusú helyzeteket tud kialakítani. Milyen új típusú jelentések, jelentésrétegek jönnek létre ezekből a kontextus-váltásokból. Jól szemléltetik ezt a szalonkultúrából átemelt, ám itt egy lepukkant közegbe helyezett fotel és kanapé motívumok, az így előidézett hangulatváltás.
S bár ismerem Kiss Endre egy itt ki nem állított, palicsi vázáról készült munkáját, a Zsolnay Gyár mint téma ezen a tárlaton Bubregnél kerül elő. Ám mégis, Gyuris Róbert művein látszik valójában, hogy a KISHÁZ a Zsolnay Gyárba került. Gyuris itt látható munkái arról árulkodnak, ahogy egy kézműves hagyományt megpróbál felfejteni. Ahogyan egy mesterségbeli tudást alkalmaz, kipróbál; anyag és zománckísérletei sajátos, természetelvű formavilágban jelentkeznek e munkáin.
A kiállítást megnyitom.
__________________
trackback:
http://www.pecskep.hu/logic/pages/showdoc.php?id=131
fotók: Kismányoky Károly, pecskep.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése