Varga Rita videó-munkáiról
Varga Rita művészetében az
elmúlt néhány évben egyre hangsúlyosabb szerepet kapott a videó, a videó-alapú
képalkotói eljárásmód. Jóllehet már egyes korábbi munkái során is használt
kamerát, ezek többnyire egy-egy akció dokumentálására szorítkoztak. Ilyennek
lehet tekinteni a dunaújvárosi Transzport
c. munkáját, amikor is közel egy órányi performanszt rögzített, de ebbe a sorba
illeszkednek a Terror baby sorozatból
a babák különféle megsemmisüléséről – robbanás, elégés, vízbeesés – számot adó,
gag-szerű felvételek is. A művészt régóta izgatják a különféle technikai
médiumokban rejlő kifejezésbeli lehetőségek: fotósorozatai, vagy éppen a zenei-vizuál
és live act területén tett kalandozásai jól mutatják ezt a fajta mediális
érzékenységét. Ugyanakkor a mediális tapasztalat, a média által kialakított hiperrealitás-élmény
jelenik meg a Malina Hedvig történetét
feldolgozó festmény-sorozatában; a számára médiaeseményként megélt történéseket
bontja elemeire, s helyezi festői megfigyeléseinek terepére.
kiállítási enteriőr - At Home Gallery, Somorja, 2011 |
Az itt kiállításra kerülő videó-munkák,
bár eredetileg az Ophélia sorozat
részeként születtek - melyekhez eredendően festmények, fotóművek is tartoznak
-, önálló sorozatnak, autonóm műveknek tekinthetőek. A szerzőt már régóta foglalkoztatja
az önábrázolás problémaköre, saját identitásának, világban való létezésének egzisztenciális kérdései. Nem pusztán a művész társadalmi szerepének
relativizmusa, alkotói kiszolgáltatottsága jelenti ennek a konfliktusnak a
sarokkövét, hanem a képzőművészeti szféra társadalmi elfogadottságáért, a vizuális
kultúra néha nyomasztó nivellálódásával vívott küzdelme az, ami a művész
mindennapi létmódját övezi. Varga Rita sajátos stratégiát és beszédmódot alakított
ki; film-alapú munkáiban az Ophélia-motívumot
felhasználva olyan identitást kölcsönöz magának, mely által kívül helyezi önmagát
a valóság pillanatnyi, talmi szférájából. A művészt egy álomszerű vízió
főszereplőjeként látjuk, aki e sorozatban videó-performanszokat, videóblog-szerű
dokumentációkat, klipszerűen összevágott cselekmény-töredékeket kapcsol
egymásba. Az installáció a párhuzamos vetítések következtében egyfelől a valóság
fragmentáltságát tükrözi, másfelől a lehetséges nézői-értelmezői pozíciókat is erősíti.
Olyan olvasatokat, ahol az eltérő tapasztalatok, ikonográfiai tudásszintek
szerint más- és más jelentéstartományokra erősíthetnek rá.
Ophélia stills (2009) |
Overwrite / Felülírva (2010-2012)
|
A műben éppen az Ophélia-motívum kapcsán válik hangsúlyos
elemmé a víz; a hajdani Tito-i katonai bázis vizében, a debreceni uszodában
lebegő kosztümös alak, a medencében esetlenül lépkedő nő, a víz alá csobbanó, úszó-figura,
a tengerpart hullámzása, a hullámok keltette moraj, a lassított felvételen
felénk köpött vízsugár kollázs-szerűen alkotja újra Hamlet tragikus sorsú kedvesét.
Az azonosulásra választott képmás előre vetített tragikumától a művész sajátos aktussal,
a felülírás gesztusával igyekszik megszabadulni. A vetítővásznakra fújt szövegek –
mint az alkotó sajátos statement-je – határozottan jelenítik meg a művész
emancipatorikus szándékát, melyekben fentiek szerint nem csak a saját státuszáért
folyó küzdelmét, de legalább ennyiben a művészeti szcénáért érzett felelősségét
is megfogalmazza. Varga Rita számára már régóta nem létezik határ a valóság és
az esztétikai-művészeti szféra között, a valóságot mint művész, a művészetet pedig
valóságként éli meg. Egy olyan női tekintet köszön vissza munkáiról, mely képes
ezt a kettősséget egyben láttatni, s megpróbálja az ebből adódó konfliktusokat
a maga rendjében kezelni. Ez az aktivista habitus jellemzi Varga Rita munkáit, ahol
nem meglepő, hogy nőiségét a mű integráns alkotóelemének látjuk. Ennek
köszönhető, hogy munkái egy igen kifinomult, érzékeny hangon szólalnak meg, melynek
médiumait ugyanezzel az érzékenységgel válogatja, váltogatja.
__________________
A fotók Varga Rita 1+1 c. kiállításán készültek; At Home Galéria, Somorja, 2011. október 27- december 31.
Közreműködött Németh Krisztián.
Közreműködött Németh Krisztián.
* Andrási Edit: Haláli nők. Varga Rita kiállításairól. Magyar Építőművészet. 11.sz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése