Faragó Orsolya az önmeghatározás és az egyén
karakterizálásának sajátos nyelvezetét alakította ki legújabb munkáin. Az elemi
formákból, körökből, vonalakból építkező grafikáin a művész egy olyan
tradícióhoz nyúl vissza, mely a valóság modellszerű újrateremtését célozza. A
konstruktivista látvány a természeti és társadalmi jelenségek elemeire bontott
formai- és strukturális alapegységeiből teremti újra modellszerű
architektúráit, mely éppen a társadalmi rend új illúziójának ígéretét hordozta
a XX. századot felvezető általános társadalmi válságjelenségek nyomán.
E formanyelvet azonban a művész nem egyszerűen adaptálja,
hanem egy önálló ikonográfiát teremt. Nem csak azáltal, hogy saját magát a kör
motívumával azonosítja, hanem azokkal a minimál-történetekkel is, melyek
ezeknek a sorozatainak a vezérfonalait is jelentik. A kör mint ősi, szakrális
motívum szubjektivizálása, e motívum különböző létállapotainak megjelenítése a
figuralitás minimalista utalásaiként értelmezhetőek, melyek mind-mind az egyén
önreflexiójának olvasatait kínálják. Az egyes képeken szereplő figurák azonban
nem csak az egyén perspektívájából szemlélhetőek, ahogyan az egyensúlyukat
kereső testkonstrukciók belakják, s egyszersmind statikussá teszik a kép terét.
Sokkal inkább tekinthetőek e művek egy olyan reduktív, stilárisan és formailag
is lecsupaszított történet-elbeszélésnek, ahol a társadalmi viszonyok közül
kiszakított szubjektum jelenik meg különböző lét-stádiumokban.
Faragó Orsolya e munkáit olyan naplószerű önvallomásoknak is tekinthetjük, ahol az egyén egzisztenciális küzdelme jelenik meg. Olyan képi sorozatok ezek, melyeken a művész világban való mozgása mintegy képregény-szerűen bontakozik ki, apró-, leheletfinom cselekmények formájában. A művész ezekben a történet-fragmentumokban saját pillanatnyi helyzetét igyekszik fixálni, s e lét-állapotok rögzítése során egyúttal sajátos önvizsgálatokra kényszerül. A tiszta formák és érzések karaktereit állítja e vizsgálódásainak középpontjába, ezáltal teremtve meg önfeltárásának szubjektív kategóriáit.
_____________________________________
Oršolja Farago je u njenim najnovijim radovima stvorila poseban
jezik samoodređenja i karakterizacije pojedinca. Na grafikama koje se grade od
elementarnih formi, krugova i linija umetnica seže za takvom tradicijom koja
cilja na ponovno stvaranje stvarnosti i to na osnovu modela. Konstruktivistički
pejsaž stvara od prirodnih i društvenih pojava, a koje se razložene na
strukturalne osnovne jedinice kao i na jedinice forme, ponovo svoje, na modelu,
zasnovane arhitekture - ona je upravo nosila iluziju obećanja
društvenog poretka usled društvenih kriznih fenomena na početku XX veka.
Ne može se reći
da umetnica ovaj jezik forme tek prilagođava, nego ona stvara samostalnu
ikonografiju. Ne samo na osnovu toga da sebe poistovećuje sa motivom kruga,
nego se ona samoidentifikuje i sa onim minimalističkim pričama koje
predstavljaju glavnu nit ovih serija. Subjektivizacija kruga kao prastarog,
sakralnog motiva, kao i predstavljanje različitih stanja bića ovog motiva se
mogu razumeti kao minimalistička upućivanja na figuralnost a koja se mogu
razumeti kao oblici čitanja samorefleksije pojedinca. Ipak, figure koje se
pojavljuju na pojedinim slikama ne mogu se posmatrati samo iz perspektive
pojedinca, nego kako konstrukcije tela koje traže ravnotežu nastanjuju prostor
a koji se formira u vidu statičnosti.
Mnogo više se mogu tretirati ova dela kao izraz reduktivne priče-pripovetke koja je i stilarno i u pogledu forme razgolićena, i u kojoj se pojavljuje subjekat u različitim stadijumima bića a iščupan iz društvenih odnosa.
Radovi Oršolje Farago možemo sagledavati kao samoispovesti koja je posredovana dnevničkim zapisima i u kojoj se pojavljuje egzistencijalna borba pojedinca. Ove likovne serije su takve da se na njima kretanje umetnice u svetu uobličava na način kako se gradi i strip, to jest, u vidu malih, suptilnih delovanja. Umetnica u ovim fragmentima-pričama nastoji da fiksira svoj egzistencijalni položaj, i u toku fiksiranja stanja bića ona je prinuđena na posebne oblike samoipsitivanja. Ona stavlja u središnji plan čiste forme kao i karaktere čulnosti i na taj način stvara subjektivne kategorije samootvaranja.
Mnogo više se mogu tretirati ova dela kao izraz reduktivne priče-pripovetke koja je i stilarno i u pogledu forme razgolićena, i u kojoj se pojavljuje subjekat u različitim stadijumima bića a iščupan iz društvenih odnosa.
Radovi Oršolje Farago možemo sagledavati kao samoispovesti koja je posredovana dnevničkim zapisima i u kojoj se pojavljuje egzistencijalna borba pojedinca. Ove likovne serije su takve da se na njima kretanje umetnice u svetu uobličava na način kako se gradi i strip, to jest, u vidu malih, suptilnih delovanja. Umetnica u ovim fragmentima-pričama nastoji da fiksira svoj egzistencijalni položaj, i u toku fiksiranja stanja bića ona je prinuđena na posebne oblike samoipsitivanja. Ona stavlja u središnji plan čiste forme kao i karaktere čulnosti i na taj način stvara subjektivne kategorije samootvaranja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése